Skip to Content Contact Us
אימות תצהיר מרחוק במהירות ובקלות

אימות תצהיר מרחוק במהירות ובקלות

אימות תצהיר מרחוק במהירות ובקלות - Decor

אימות תצהיר מרחוק במהירות ובקלות

בשנים האחרונות הפכו התוועדויות מרחוק לנפוצות מאוד, הן ברמת התקשורת האישית והן בתקשורת העסקית לגווניה. גם בעולם המשפט הופנמו היתרונות המשמעותיים של התוודעות מרחוק, הן לצרכי תקשורת של עורכי הדין מול לקוחותיהם, והן לביצוע פעולות כמו אימות חתימה מרחוק על מסמכים שונים או אימות תצהיר מרחוק. בשורות הבאות יובא מידע בסיסי ותוסבר הפרוצדורה של חתימה על תצהיר מרחוק.

 

מהו תצהיר?

לפני שיוסבר לגבי אימות דיגיטלי מקוון כדאי להסביר בכמה מילים מהו תצהיר. ובכן, מדובר במסמך כתוב שהינו בגדר עדות של המוסר החתום עליו, ומשקלו זהה לעדות הניתנת בפני בית המשפט בעל פה. לפיכך, חלות עליו כל הוראות החוק לגבי עדות הניתנת בעל פה, כגון איסור על אמירת שקר. עם זאת, קיימת שורה של מסמכים ותצהירים נוספים שניתן לבצע עליהם היום אימות מרחוק. כלומר, ניתן לבצע אימות זהות וחתימה לא רק על תצהירים המיועדים לשמש בהליך משפטי אלא גם על תצהירים בנקאיים, מסמכי מכרזים, טפסים המיועדים לרשם החברות, הסכמי ממון ועוד.

בתצהיר מספק המוסר, המכונה מצהיר, מידע עובדתי בהתאם לידע האישי שלו. חתימתו של מאשרת כי הוא אכן האדם העומד מאחורי הדברים. החתימה גם מאשרת שהמצהיר הוזהר כי עליו לתת רק מידע אמיתי ונכון, שאם לא כן, כלומר אם מדובר בדבר שקר, הוא צפוי לענישה בהתאם לחוק. את האזהרה הזו יכול לספק רק אדם בעל הסמכה רלוונטית, שיכול להיות עורך דין, שופט, פרקליט מטעם המדינה, דיין ועוד. יש לציין כי גם החתימה עצמה צריכה להתבצע בנוכחותו של בעל ההסמכה, המכונה גם משביע.

 

אימות של תצהירים מרחוק

במרץ 2020, בתקופת משבר הקורונה, העבירה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין הקלות בדרישות ובתנאי החתימה על תצהירים. מאז חידשה הוועדה את החלטותיה מספר פעמים, עד שהפכו לקבועות. מהותן של החלטות אלו, היא שניתן לחתום על תצהירים באמצעות חתימה דיגיטלית ובהתוועדות חזותית מרחוק עם עורך דין. זאת, להבדיל ממפגש פיזי כפי שהיה עד אז.

אמנם משבר הקורונה כבר מאחורינו אך לאור היתרונות המשמעותיים של אימות תצהירים מרחוק, עבור עורכי הדין ולקוחותיהם, ההחלטות נותרו על כנן. אכן, התוועדות בוידיאו מייתרת את הצורך להגיע פיזית למקום הפגישה, דבר המקל מאוד על הלקוח ומאפשר לעורך הדין זמינות ויעילות גבוהות בהרבה.

 

מהם התנאים והפרוצדורה של אימות תצהירים מרחוק

לפי החלטות לשכת עורכי הדין, ניתן לאמת תצהירים מרחוק תחת התקיימות מספר תנאים ובפרוצדורה ברורה. ראשית, גם עורך הדין וגם המצהיר חייבים להימצא בישראל בזמן האימות. בהתקיימות תנאי זה, יש להתחיל עם הזדהות של המצהיר דרך מערכת אימות דיגיטלית המכונה "ממשל זמין". לאחר מכן, המצהיר צריך להציג בשיחת הוידיאו תעודה מזהה שלו, ועל עורך הדין להקריא לו את האזהרה הרלוונטית בהתאם להחלטות ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין.

במהלך הפגישה, עורך הדין יקליט ויתעד רק את תהליך מתן האזהרה והאימות. תהליך זה מורכב מהסכמתו של המצהיר לתיעוד בוידיאו, צילום של תעודת הזיהוי שלו, הקראת האזהרה ואישור מצד המצהיר, הצהרה על תאריך האימות והשעה, הצהרה על נושא האימות כפי שמתואר בחלקו הראשון של התצהיר, וכן אמירת מספר הרישיון ושם עורך הדין. בנוסף, תתועד ותוקלט חתימתו של המצהיר, בין אם באמצעות מסמך דיגיטלי (חתימה דיגיטלית אונליין) ובין אם במסמך נייר שאותו יש להדפיס לצורך החתימה.

לאחר שהחתימה בוצעה והתיעוד הסתיים, המצהיר שולח את המסמך החתום לעורך הדין באמצעות המייל, בווטסאפ, בפקס או באמצעי דיגיטלי אחר. כאשר התצהיר מתקבל, עורך הדין מוודא כי אכן מדובר באותו המסמך שנחתם בתיעוד, וחותם עליו בעצמו תוך אישור מתן האזהרה ואישור זהות המצהיר. רק לאחר שמתנוססות על המסמך חתימותיהם של המצהיר ושל עורך הדין, הרי שהוא נחשב לתצהיר שלם שניתן להגישו לבית המשפט או לעשות בו שימושים אחרים.

 

אימות תצהירים מרחוק ב-Legal-e  

Legal-e הינה פלטפורמה מובילה לשירותים משפטיים אונליין, החוסכת ללקוח בזמן, כסף והתעסקות בבירוקרטיה סבוכה. אחת הפעולות שניתן לבצע כיום בפשטות ובמהירות בפלטפורמה היא אימות תצהירים, עם עורכי דין בעלי ניסיון רב העומדים לרשות הלקוח. לפרטים נוספים בנושא ולתיאום אימות תצהיר מרחוק, הינכם מוזמנים להשאיר את פרטיכם באתר ואנו נחזור אליכם בהקדם.

 

כתבות נוספות שכדאי שתקרא

צרו קשר

מלאו פרטים בקלות ובמהירות ונציגנו ישמחו לחזור אליכם במהרה!

    Back top top