Skip to Content Contact Us
מה זה תאגיד ואילו סוגי התאגדויות יש בישראל – שאלות ותשובות

מה זה תאגיד ואילו סוגי התאגדויות יש בישראל – שאלות ותשובות

מה זה תאגיד ואילו סוגי התאגדויות יש בישראל – שאלות ותשובות - Decor

מה זה תאגיד ואילו סוגי התאגדויות יש בישראל – שאלות ותשובות

במדינת ישראל קיימים מספר סוגי תאגידים כמו חברה, שותפות ועמותה. על סוגי התאגדויות אלו חלים כללים וחובות המגדירים את פעילותן, והן נדרשות בדרכי רישום ובהתנהלות מוגדרת הרשויות הרלוונטיות. בשורות הבאות יובאו תשובות למספר שאלות בסיסיות, שדרכן יוסבר מה זה תאגיד, מה זה מספר תאגיד, מה ההבדל בין תאגיד לחברה ועוד.

 

מה זה תאגיד?

הגדרת תאגיד הינה התאגדות של יחיד או של מספר אנשים לכדי אישיות משפטית שיש לה מטרות. אישיות זו פועלת באופן נפרד ברמה המשפטית מהבעלים, העובדים והחברים בה, והיא היכולה לשאת במחויבויות משפטיות ולבצע פעולות משפטיות, כמו אנשים פרטיים. כאמור, את התאגיד יכול להקים אדם אחד או מספר אנשים, כמו גם תאגידים אחרים. כאמור, בישראל יש כמה וכמה סוגים של תאגידים, המחולקים באופן עקרוני לתאגידים פרטיים וציבוריים. במדינות אחרות ישנם סוגים שונים של תאגידים, חלקם מקבילים לאלו הקיימים בישראל.

 

מהו מספר רישום של תאגיד

כל תאגיד מדינת ישראל מחויב בביצוע רישום בעת הקמתו, מול הרשות הרלוונטית. (גם פירוקו של התאגיד עם תום פעילותו מבוצע מול אותה הרשות). במהלך ההקמה מקבל התאגיד מספר רישום לזיהוי ברשות התאגידים, בדומה למספר הזהות של אנשים פרטיים בארץ. זהו מספר המורכב מתשע ספרות, כאשר הספרה הימנית האחרונה משמשת בתור ספרת ביקורת, בדומה לתעודות הזיהוי הפרטיות. בדרך כלל, שתי הספרות השמאליות הראשונות מציגות את סוג התאגיד. למשל, הספרות 51 מייצגות חברה פרטית, הספרות 50 מייצגות חברות ממשלתיות, ועדים מקומיים, קרנות פנסיה וקופות גמל, הספרות 52 מייצגות חברות ציבורית, הספרות 55 מייצגות שותפות והספרות 54 מייצגות שותפות כללית, הספרות 58 מייצגות חברה לתועלת הציבור, מלכ"ר ועמותה, והספרות 56 מייצגות חברה זרה.

 

מהו ההבדל בין חברה לתאגיד?

כפי שניתן להבין מהתשובות שלעיל לגבי הגדרה של תאגיד, אין הבדל בינו לבין חברה. חברה היא סוג מסוים של תאגיד, ולמעשה בישראל זהו הסוג הנפוץ ביותר. מדובר בישות משפטית שמטרתה היא להביא רווחים לבעליה (המחזיקים במניות) על ידי מכירת מוצרים או אספקת שירותים, או החזקה בחברות אחרות וניהולן. החוק העיקרי שמטפל בסוג זה של התאגדות הינו חוק החברות, והגוף המפקח עליה מכונה רשם החברות שפועל במסגרת רשות התאגידים במשרד המשפטים.

אמנם התאגדות היא ישות משפטית נפרדת מבעליה, אך החברה יכולה לבחור האם היא פועלת באחריות מוגבלת או שלא. הבחירה בחברה באחריות מוגבלת, המוכרת גם בתור חברה בע"מ, משמעה שחובות של החברה אינם מיוחסים לבעלי המניות. מלבד זאת, קיימות גם חברות לתועלת הציבור שמטרתן אינו הפקת רווחים לבעלי המניות, אלא מטרה ציבורית כלשהי כמו בתחומי הבריאות והסביבה.

 

סוגים נוספים של תאגידים בישראל

אם כן, קיימים מספר סוגים של תאגידים בישראל, אותם ניתן לחלק לתאגידים ציבוריים (למשל המוסד לביטוח לאומי) ולתאגידים פרטיים. התאגידים הפרטיים מתחלקים באופן כללי לתאגידים למטרות רווח (למשל חברה בע"מ ואגודה שיתופית), ולתאגידים ללא מטרות רווח (למשל עמותה וחברה לתועלת הציבור). לפניכם מספר דוגמאות לסוגי התאגדויות בישראל.

  • עמותה – עמותה היא תאגיד ללא מטרות רווח, שבדרך כלל המטרה שלו איננה עסקית אלא ציבורית או חברתית. הגוף המפקח על עמותות הוא רשם העמותות במשרד המשפטים, בניגוד לחברות לתועלת הציבור שגם הן אינן מיועדות להפקת רווחים ומפוקחות על ידי רשם החברות. לפי חוק העמותות, בעמותה צריכים להיות וועד מנהל וועדת ביקורת, וגם אסיפה כלית שמאשרת את דוחות העמותה, שיכולה לשנותה את מטרותיה ואת התקנון, ובוחרת את חברי וועדת הביקורת והוועד המנהל.
  • שותפות – זהו תאגיד המוקם לצורך מטרות עסקיות והפקת רווחים, המנוהל בהתאם לפקודת השותפויות. השותפות אמנם דומה לחברה אולם בין בעליה ישנם קשרים אישיים, שלמעשה פעילותה תלויה בהם. במילים אחרות, השותפות יכולה להתפרק בכל עת לאור החלטתו של אחד השותפים, ובנסיבות אישיות נוספות כמו מותו או פשיטת רגל שלו. בנוסף, בעוד שבחברה ניתן לבחור באחריות מוגבלת גורפת (חברה בע"מ), הרי שבשותפות לפחות אחד החברים חייב להיות שותף כללי, הנושא באחריות אישית לתביעות כספיות.
  • אגודה שיתופית – זהו תאגיד המוקם על ידי אנשים שיש להם אינטרסים פיננסיים משותפים, ומטרתו היא לחסוך ולעזור להם כפרטים וכקבוצה. הגוף המפקח על התאגדויות אלו הוא רשם האגודות השיתופיות, הפועל תחת משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. על פי רוב אגודות שיתופיות הן קואופרטיבים, אך הן יכולות להתנהל גם כחברה.

 

לפרטים נוספים וסיוע משפטי בנושאי התאגדויות – רישומים, פירוקים ועוד, הינכם מוזמנים להשאיר את פרטיכם באתר ואנו נחזור אליכם בהקדם.

 

כתבות נוספות שכדאי שתקרא

צרו קשר

מלאו פרטים בקלות ובמהירות ונציגנו ישמחו לחזור אליכם במהרה!

    Back top top