Skip to Content Contact Us
מדריך פתיחת עסק עצמאי מול הרשויות

מדריך פתיחת עסק עצמאי מול הרשויות

מדריך פתיחת עסק עצמאי מול הרשויות - Decor

מדריך פתיחת עסק עצמאי מול הרשויות

לא מעט אנשים חושבים על פתיחת עסק עצמאי. רבים גם מגשימים את השאיפה לצאת משכירות לעצמאות, להגדיל את ההכנסות ולעסוק בתחום שמעניין אותם ומדבר אל ליבם. עם זאת, פתיחת עסק חדש אינה עניין של מה בכך. זהו צעד משמעותי שיש לתכננו בקפידה מבחינות רבות, כגון מציאת התחום הנכון, בדיקת כדאיות כלכלית וחידוד הרעיון, השגת מימון, רכישת ציוד, גיוס עובדים, יצירת תוכנית עסקית ושיווקית, ועוד הרשימה ארוכה.

אחד השלבים הבסיסיים של הקמת עסק חדש הינו רישום שלו כמתחייב בחוק במשרדי מע"מ, מס הכנסה ובביטוח הלאומי. זאת לאחר שהיזם החליט על דרך הרישום או ההתאגדות שלו בתור עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ. לכל אחת מצורות הרישום יש את המאפיינים, היתרונות והמגבלות שלה, לכן כדאי להיוועץ עם יועץ מס, מנהל חשבונות, יועץ עסקי או רואה חשבון בטרם הרישום ברשויות. לפלטפורמת Legal-e יש קשרי עבודה מצוינים עם אנשי מקצוע מנוסים, אשר יסייעו ויבצעו עבורכם את כל הליך הרישום עד סיומו, ויורידו את הנטל הבירוקרטי מכתפיכם.

בשורות הבאות יוסבר איך לפתוח עסק מול הרשויות במקרה של עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ.

 

איך לפתוח עוסק פטור

הרישום כעוסק פטור מותר לעסקים שהמחזור (כלל העסקאות שלהם) צפוי להיות נמוך מ- 107,692 (נכון ל- 2023). במידה והאדם ממשיך להיות שכיר, במקביל לפתיחת העסק העצמאי, הרי שההכנסה כשכיר אינה נכללת בחישוב המחזור מהעסק. יש לשים לב כי לעוסק פטור אסור לגבות מע"מ על עסקאותיו ואסור לו לקזז מע"מ על רכישות והוצאות. מאידך, הוא אינו צריך להעביר מע"מ על עסקאות שביצע לרשות המיסים, והוא פטור מדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ. 

חשוב להדגיש כי ישנה רשימה ארוכה של מקצועות שבהם לא ניתן להירשם כעוסק פטור, ללא קשר לגובה המחזור, החל מרופאים, דרך עורכי דין ועד לפסיכולוגים וסוכני נדל"ן. בנוסף, אם לאורך השנה מתברר כי המחזור גבוה מהתקרה המאפשרת רישום כעוסק פטור, יש לשנות את הרישום לעוסק מורשה.

מי שרוצה לפתוח עסק בתור עוסק פטור (ועומד בתנאים), צריך לבצע מספר פרוצדורות מול הרשויות. ראשית, יש להגיש בקשה לפתיחת תיק עוסק פטור, בין אם במייל או באמצעות אתר רשות המיסים. לבקשה יש לצרף שני מסמכי רישום בסיסיים המיועדים מע"מ ולמס הכנסה, וכמו כן קיים טופס נוסף לזוגות נשואים החיים בנפרד (חתום על ידי עורך דין), ויש לצרף חוזה רכישה או שכירות אם העסק יופעל בנכס שכור. לאחר ההגשה תיבדק הבקשה. במידה ואין בעיות ייפתח תיק במע"מ, במס הכנסה ובמידת הצורך גם במערך הניכויים.

בד בבד צריך לפעול גם מול הביטוח הלאומי. למעשה, כבר עם פתיחת העסק יש לבצע רישום כעצמאי מול המוסד, על מנת להסדיר את התשלומים ולהיות זכאים לביטוח. לשם כך צריך למלא טופס דין וחשבון רב שנתי באופן מקוון, או למלא טופס פיזי ולשלוח אותו אל הסניף הקרוב לעסק או למקום המגורים. לאחר שהרישום בוצע, הביטוח הלאומי ישלח פנקס מקדמות של תשלומי דמי הביטוח הנדרשים לשנה הקרובה.

 

רישום כעוסק מורשה

כל עצמאי יכול להירשם בתור עוסק מורשה, ללא קשר לגובה המחזור. מכאן והלאה הוא יוכל לגבות מע"מ מלקוחות ולהעבירו אל רשות המיסים, וכן יוכל לקזז את המע"מ על רכישות והוצאות מותרות. בתוך כך, עליו להוציא חשבוניות מס עבור עסקאות, ולדווח באופן דו חודשי או חודשי למס הכנסה ולמע"מ. יש לציין כי מותר לעוסק מורשה לקזז הוצאות עסקיות מהמחזור לצורך התחשיב השנתי של חבות מס הכנסה. 

תהליך הרישום של עוסק מורשה מול מע"מ, מס הכנסה והביטוח הלאומי דומה למדי עד זהה לזה של עוסק פטור.

 

פתיחת ורישום חברה בע"מ

כל אדם יכול לייסד חברה בע"מ, שמשמעה כי קיימת חציצה משפטית בין החברה לבין הבעלים. כלומר, במידה והחברה נקלעת לחובות, המסך מגן על הבעלים כך שלא ייאלצו לשלם מכיסם הפרטי. חשוב לומר כי להקמת חברה יש השלכות רבות מבחינה הפיננסית והחשבונאית, מבחינת המיסוי וחובות הדיווח, מבחינת תקנונים ועוד.

את רישום החברה החדשה ברשם החברות ניתן לבצע במספר דרכים, וכיום ניתן להירשם גם באופן מקוון במהירות רבה. התהליך המהיר כולל את מילוי הפרטים הרלוונטיים לגבי החברה, ואת הפרטים של הדירקטורים ובעלי המניות. לאחר מכן יוצאת בקשה בטופס דיגיטלי לחתימה אונליין של כל הצדדים המעורבים, ואחרי החתימות עוברת הבקשה לבחינה. עם תום הבדיקה תועבר תעודת התאגדות אל המייל של המגישים.

 

פתיחת עסק ב-Legal-e  

ב- Legal-e ניתן לפתוח במהירות ובקלות רבה תיק עצמאי במע"מ, במס הכנסה ובביטוח הלאומי. כאמור, אנו מקיימים קשרים עם מנהלי חשבונות, יועצי מס ורואי חשבון, ונשמח להמליץ לכם על נותן השירות המתאים לעסק שלכם. כל שצריך לעשות הוא למלא באתר את הפרטים הנדרשים ונציג שלנו יחזור אליכם תוך יממה. לאחר שתחתמו על המסמכים הדרושים, אנו נפתח ברשויות המס את התיקים, הרשות תקבל את הבקשה או תבקש פרטים נוספים, ובתוך ימים בודדים תקבלו את תעודת העסק.

 

כתבות נוספות שכדאי שתקרא

צרו קשר

מלאו פרטים בקלות ובמהירות ונציגנו ישמחו לחזור אליכם במהרה!

    Back top top